Lindrar konst smärta?

Läste i DN att forskare i Italien hade låtit 12 personer välja ut de finaste och fulaste tavlorna, i deras tycke, bland 300 konstverk. Därefter framkallade forskarna smärta i deras händer under tiden de tittade på antingen den fula eller fina tavlan. Resultatet visade att när personerna tittade på de fula tavlorna så var smärtkänslan 3 gånger större än när de tittade på de fina tavlorna. Intressant, eller hur?

Hur mycket lägger man ner på konst (eller estetik överhuvudtaget) på t ex sjukhus? På tandläkarhögskolan i Umeå där jag tillbringar mest av min vakna tid är det lite sisådär med estetiken. Tavlor från 70-talet och mintgröna väggar... Så där, eller hur? Hur ser det ut på ert sjukhus eller tandläkarklinik?

Kommentarer
Postat av: Kaj H

Grönt är Björklövens färger, och därför är väggarna målade därefter. Måste finnas många fans ihuset!!

2008-10-08 @ 13:13:09
URL: http://annakajsaelisabeth.blogg.se/
Postat av: Tant Kofta

Vad roligt att se att lagt ut en länk till min blogg.

Jag tror det är livsviktigt att ha det fint omkring sig. jag jobbar med barn i förskoleåldern och vi tänker mycket på hur vi ska utforma stimulerade och vackra miljöer för barnen.

Ha det gott!

Hälsar Koftan

2008-10-08 @ 20:36:34
URL: http://tantkofta.blogspot.com/
Postat av: Sofia K

Haha, det är väl gamla blekta affischer för det mesta :P

2008-10-09 @ 18:44:50
URL: http://sofiakpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0